20 Mart 2017 Pazartesi

Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Nedir?


Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Nedir?

Topluma Hizmet Uygulamaları dersi, Türkiye’deki bazı üniversitelerin fakülte ve yüksek okullarında zorunlu veya seçmeli ders olarak okutulmakta iken, Yükseköğretim Kurulu tarafından Eğitim Fakültelerinin programlarının güncellenmesi maksadıyla başlatılan çalışmalar kapsamında 2006 yılından itibaren zorunlu ders haline getirildi.

Topluma Hizmet Uygulamaları dersi, öğrencilerin, toplumsal duyarlılık ve farkındalık, işbirliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini desteklemek amacıyla toplumsal bilincin uygulamalı olarak kazandırıldığı bir derstir. 

Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Nasıl Ortaya Çıktı?
1988 yılında 388 Avrupa üniversitesi rektörü tarafından onaylanmış Bologna Üniversiteler Anayasası’nda (Magna Charta Universitatum);
  • Geleceği kültürel, bilimsel ve teknolojik gelişmelerin belirleyeceği
  • Çevreye duyarlı kuşakların yetiştirilmesinin hedeflenmesi gerektiği ve
  • Topluma hizmetin üniversitelerin de bir fonksiyonu olduğu
anlayışına vurgu yapılmış ve bu bağlamda “özerklik”, “öğretim ve araştırma birlikteliği”, “öğretim ve araştırmada özerklik” ve “insancıl anlayış” şeklinde dört temel prensip benimsenmiştir.
Bologna sürecine uyum bağlamında YÖK, eğitim fakültelerinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersinin verilmesini kararlaştırmıştır. Üniversitelerin toplumla bütünleşmesini sağlamak amacıyla YÖK, söz konusu dersin tüm üniversitelerde verilmesini uygun bulmaktadır.
Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi ile hizmet götürülmesi hedeflenen kişiler; Muhtaç ve Yoksullar, Engelliler, Yaşlılar, Çocuklar, Gençler, Kadınlar, Mahkûmlar, Mülteciler ve Göçmenlerdir. Konu olarak kapsama giren konular ise, insan hakları, hayvan hakları ile çevre ve kültürel mirastır.
Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Amaçları Nedir?
  • Toplumu gönüllülük kavramı ile tanıştırmak; paylaşma, farklı olanı tanıma-kabul etme, farklılıklara uyum sağlama, problem çözme, üretken ve yaratıcı olma gibi değerlerin geliştirilmesine olanak tanıyarak, öğrencilerimizin kişisel gelişimlerine katkıda bulunmak,
  • Yozlaşma, tembellik, alkol-sigara bağımlılığı gibi etmenlerle ortaya çıkan “Sağlıksız Toplum – Sağlıksız Birey” sarmalına alternatif çözümler üretmek ve uygulamak,
  • Kültürel yozlaşmanın kırılmasını sağlayabilecek yeni dinamik bir gücün oluşmasını sağlayabilmek,
  • Kişisel ve günlük sorunlarıyla uğraşan öğrencilerimizi evrensel toplum değerleriyle buluşturmak, sosyal dayanışmayı desteklemek, yüksek değerlere sahip “dünya insanı” olabilme özelliklerini geliştirmelerine destek olmak.

Öğretmenliğin büyük ölçüde toplumsal sorumluluk taşıyan meslek alanlarından biri olması, öğretmenlerin toplumla bütünleşme ve toplumsal liderlik işlevini yerine getirme gibi önemli görev ve sorumluluklarının bulunması nedeniyle, öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimleri sırasında bu yönlerini geliştirme amacını güden deneyimler kazanmaları büyük önem taşımaktadır. 








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder